onsdag 1. september 2010

Er både svart og hvitt, er både glad og trist, er både fattig og rik, en dåre valkemist


Er både ja til slå tilbake, og passifist og. Du tror du kjenner meg, for du kanskje hviste at jeg er både svart og hvitt, jeg er både glad og trist, jeg er både fatig og rik, en dår valekmist. Er både ja til slå tilbake, og passifist og. Du tror du kjenner meg, for du kanskje hviste at :



han er halvt norsk, han er halvt egypter

Han går på fester, han er alltid nykter

Han bor hos faren sin, han bor hos mamma

Han spiser brunost, falefel og chaharma

Han bor i åsen, (Hei) han bor i blokk, (men)

han kan arabisk, han snakker norsk

Men han er brun, hei please; han er hvit!

Han feirer jul, det er høytid når det er eid


men han er rik, kom igjen a; han er fattig!

Hei, han er hvit, nei, se pån; han er svarting!

han ser fordeler, og han ser ulemper

Han er hva du sier, han veit hva du tenker

Og her hjemme, kaller de han utlending

og der borte, kaller de han utlending

Men vi er enig om at vi blir fresh selv om identitet lett dreper med en strek mellom.




Hei. Dette er teksten til en sang jeg liker veldig godt. Sangen heter Identitet dreper og er skrevet av Karpe Diem. Sangen handler om person som er halvt norsk og halvt egypter. Han er helt annen person her, enn det han er i Egypt. Dette er understreket flere ganger i sangen. For eksempel når det sies " HAN SPISER BRUNOST,  FALAFEL OG CHAHARMA. Det betyr at han spiser norsk mat i Norge, mens han spiser egyptisk i Egypt. Han prøver altså å være nærmest mulig den kulturen som er i det landet han er i. I Norge er det forventet noe helt annet av han, enn det er i Egypt. Og det får han til å føle som om han ikke tilhører noe sted. Budskapet eller motivet må være at når man vokser opp i to forskjellige kulturer, føler man seg aldri hjemme i noen av dem. Uansett hvor mye han prøver å være norsk i Norge, vil de alltid se på han som utlending. Og likedan i Egypt. Jeg liker denne sangen veldig godt. Historien i sangen har rot i virkeligheten, og jeg kan gjenspeile meg i den.



2 kommentarer: